A 2025. évi vasúti Hidász Szakmai Nap rövid összefoglalója
(az összefoglaló a Sínek Világa 4/2025. számában jelenik meg)
2025. november 5-én került sor Budapesten, a MÁV SZK Zrt. Baross Gábor Oktatási Központjában a Közlekedéstudományi Egyesület és a Vasúti Hidak Alapítvány közös szervezésében, valamint a Budapesti és Pest Vármegyei Mérnöki Kamara támogatásával a hagyományos vasúti Hidász Szakmai Napra, továbbképzésre. A szakmai napon a különböző előadások keretében számbavételre került a vasúti műtárgyak helyzete, az új szakmai előírások, a tervezési és technológiai újítások, valamint több előadó gyakorlati példákon keresztül szemléltette napjaink hídépítési és -üzemteltetési kérdéseit. Jelen cikkben a szakmai nap programját foglalom össze, hangsúlyosan csak egy rövid betekintést adva az egyes előadások tartalmába.
A szakmai nap megnyitásaként a délelőtti előadás-sorozat levezetőelnöke,Tóth Axel Roland kuratóriumi elnök (1. ábra) köszöntette a megjelenteket, valamint az előadásokat az online térben követő résztvevőket.

1. ábra. Tóth Axel Roland
Az első, bevezető előadást ugyancsak Tóth Axel Roland tartotta a MÁV Pályaműködtetési Zrt. Műtárgyfelügyelet vezetőjeként. Előadásában először ismertette az elmúlt időszak vasút-üzemeltetői változásait, amelyek közül hangsúlyos a MÁV-csoporton belüli már-már hagyományos szervezeti átalakítások, illetve a Pályavasúti Területi Igazgatóság Szombathely megszűnése, vonalhálózatának kvázi teljes átadása a GySEV Zrt.-nek, valamint a debreceni és miskolci területi igazgatóságok egyesítése. Örömteli hírnek tekintette ugyanakkor, hogy 1951 után először teljeskörűen sikerült megújítani a Vasúti Hídszabályzat rendszerét. Előadása második felében számba vette a hídüzemeltetés előtt álló szakmai kihívásokat: a folyó, illetve jövőben tervezett nagyobb hídprojektek, valamint a műszaki állapotuk miatt sürgős beavatkozást igénylő műtárgyakat is. Előadása zárásaként a Vasúti Hidak Alapítvány 2025. évéről számolt be röviden, mint a kuratórium elnöke, külön is megköszönve a támogatók nagyvonalúságát.
A délelőtt második előadásában Győri Enikő (2. ábra), a MÁV PM Zrt. Műtárgyfelügyelet területi főmérnöke ismertette a hídszabályzat-sorozat lezárásaként elkészült és várhatóan 2026. január 1-jével hatályba lépő H.1.1 utasítás főbb tartalmi elemeit, szerkezeti felépítését. Az utasítás, mint a sorozat logikailag első eleme, a hidak és egyéb műtárgyak létesítésének általános követelményeit gyűjti egybe. Az előadásban elhangzott, hogy az utasításba bedolgozásra kerültek a jelenleg érvényes műszaki előírások (például szabványok), az elmúlt években szerzett széles körű szakmai tapasztalatok. Az utasítás összeállításánál törekedtek a szakmai előírások teljes körű összefoglalására, külön kiemelve a hídépítés és -üzemeltetés során is meghatározó társszakmai (például munkavédelem, villamos-érintésvédelem stb.) előírások figyelembevételét. Fentiek érdekében az utasítás összeállításához a hidászszakma teljes spektrumából kerültek személyek kiválasztásra a munkabizottsági munkára, majd az elkészült utasítás is széles körű szakmai egyeztetésen esett át.

2. ábra. Győri Enikő
A nap harmadik előadása már napjaink folyó kivitelezési munkáinak építéstechnológiai problémáit boncolgatta. Horvai Péter (3. ábra), a V-HÍD Zrt. projektvezetője a Ferencváros–Kelenföld-vasútvonalszakasz fejlesztésének hídépítési részleit, azon belül is kiemelten a Bartók Béla úti vasúti felüljáró technológiai kérdéseit ismertette. Bemutatásra került az előadásban az előkészítés időszakában számba vett különböző építéstechnológiai lehetőségek, azok műszaki korlátai, kötöttségei. Ismertetésre került – természetesen – a véglegesen elfogadott tolásos technológiai megoldás is, amelynél a vasúti forgalom fenntartása az újonnan elkészült északi szerkezetnek provizóriumként is történő felhasználásával vált biztosíthatóvá. A szerkezet mozgatását egy 51 m hosszú és 60 t tömegű rácsos „acélcsőr” biztosítja. Bemutatásra került az alkalmazott építéstechnológia kötöttségei (munkavégzés időbeli korlátai, közműérintettség, a rendelkezésre álló munkaterület mérete és elhelyezkedése, vágányzári kötöttségek, az új felszerkezet ideiglenes és végleges helyre történő mozgatásának és munkaközi alátámasztásának technológiai kérdései stb.).

3. ábra. Horvai Péter
A Bartók Béla úti műtárgy építéstechnológiai kérdéseihez kapcsolódott dr. Kövesdi Balázsnak (4. ábra), a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Hidak és Szerkezetek Tanszék vezetőjének előadása. Kövesdi úr az előző előadásban ismertetett kivitelezéstechnológiai megoldás „elméleti” kérdéseit vette számba. Bemutatta az új felszerkezet provizóriumként is történő alkalmazásának tervezői kérdéseit, beleértve a tolási segédszerkezetek kialakítását is. Ismertetésre kerültek a tervezés során alkalmazott numerikus modellek, amelyek felhasználásával a méretezés során figyelembe vették a számtalan globális és lokális tönkremeneteli lehetőséget és ezek kombinációit. A modell segítségével az építés-szerelés különböző fázisaiban vizsgálták magát a felszerkezetet, a felszerkezet felső, íves övét ideiglenesen alátámasztó oszlopokat, a felszerkezet betolásához felhasznált ideglenes alátámasztó szerkezetek, jármok szerkezeti egységeit. Ez és a megelőző előadás együttesen rámutattak arra, hogy egy hídépítés során a kapcsolódó járulékos tervezési és kivitelezési feladatok – különösen, ha a szerkezet egy nagyvárosi környezetben található – legalább akkora kihívás elé állítják a résztvevőket, mint a végleges szerkezet megalkotása.

4. ábra. Kövesdi Balázs
A szakmai nap második felének első előadását – Szebényi Gergely levezetőelnök nyitó gondolatai után – dr. Boros Vazul (5. ábra), az Austrian Institute of Technology munkatársa tartotta. Előadásának témája a 2024. szeptember 11-én hajnalban leomlott drezdai Carola híd bemutatása. A bevezetőben az előadó ismertette a híd, illetve az elődszerkezetek rövid történetét, majd bemutatta a jelenlegi három különálló felszerkezeti egységből álló híd szerkezeti kialakítását. Külön felhívta a figyelmet a felszerkezetek egyedi adottságaira: többek közt a feszített szerkezeti kialakításra, a Gerber-tartós statikai vázra, amely egy 64 m-es befüggesztett és egy 44 m-es konzolos kialakítással rendelkezik, a három szerkezet között lévő – a magasságkülönbséget kiegyenlíteni hivatott – csuklós vasbeton szerkezetekre, a balesetet szenvedett szerkezet belsejében elhelyezett távhővezetékekre, valamint a három különálló felszerkezet eltérő burkolati rendjére. (A tönkrement szerkezet a villamosvasút pályáját hordozta.) Az előadás második felében feltárta a tönkremenetelhez vezető okokat: az utófeszítő pászmák beépítése során elkövetett technológiai hibát, a feszítőszerkezetekben jelentkező feszültségkorróziót, a balesetet megelőző hirtelen hőmérséklet-változást stb. Ismertetésre kerültek az előadásban a feszültségkorrózió kialakulásának feltételei is, amelyet a felhasznált anyag, a környezet/közeg és a feszültségállapot hármas kapcsolatában egyidejűleg fennálló kedvezőtlen állapot eredményez. Az előadó kihangsúlyozta, hogy jelentős kockázat volt, hogy a híd tönkremenetele hirtelen, a bekövetkezésére előre figyelmeztető lassú alakváltozás nélkül ment végbe. Szerencsének tekinthető, hogy a baleset a kora hajnali időpontban, terheletlen állapotban következett be, így „csak” anyagi kár keletkezett.

5. ábra. Dr. Boros Vazul
A következő előadás témáját röviden a tavaly Korányi Imre-életműdíjjal elismert Dobó Gábor (6. ábra) szakmai visszatekintéseként és a fiatal mérnöknemzedéknek adott útravalóként foglalhatnák össze. A nyugdíjas éveit most kezdő előadó kihangsúlyozta a mérnöktársadalom és ezen belül a hídépítési szakma megfiatalításának szükségességét oly módon, hogy a mostani X, majd Y generáció fokozatosan vegye át a projektek irányítását. Az idősebb korosztály részéről viszont elvárás lenne a megújítás támogatása, a meglévő hatalmas mennyiségű szakmai tapasztalat átadása. A fiatalabb generáció részéről pedig szükséges lenne ezeknek a szakmai tapasztalatoknak a befogadása, az új, modern tudással együtt ezek alkalmazása, valamint a szakmai elhivatottság és alázat erősítése. Az előadás során Dobó úr számba vette a több mint 40 éves életpálya során létesített főbb létesítményeket a dunakiliti duzzasztóműtől kezdve, számos közúti Duna- és Tisza-hídon keresztül, a szajoli vasúti Tisza-híddal bezárólag. A számos és különböző szakmai kihívást jelentő munkában való részvétel igazolása egy életút alatt megszerzett széles körű tapasztalatnak, amelynek továbbadása, hasznosítása mindenképp kívánatos lenne a fiatalabb és a jövő generációi számára.

6. ábra. Dobó Gábor
A délután harmadik előadásában Hudacsek Péter (7. ábra), a Széchenyi István Egyetem oktatója a hídmonitoring-rendszerekkel kapcsolatos elvárásokat, lehetőségeket és tapasztalatokat foglalta össze. A XXI. században valós lehetőség és igény van a műtárgyak állapotának folyamatos mérésére és a kapott adatok feldolgozására, rendszerezésére. A diagnosztikai célok is többfélék lehetnek: havaria események megelőzése, karbantartások tervezhetősége, bekövetkezett tönkremenetelek okainak feltárása. Erre számtalan technológiai megoldás létezik, amelyek ugyancsak számos szerkezeti és környezeti paraméter mérését teszik lehetővé. Ugyanakkor egy megfelelő monitoringrendszer kiépítésénél kiemelt feladat a rendszerrel kapcsolatos követelmények, elvárások meghatározása. Látni kell a rendszerek korlátait is, különösen már meglévő szerkezetekre telepített rendszerek esetében, illetve a riasztási értékek meghatározásánál különböző szerkezeteknél. Az előadás második felében az előadó számba vette a napjaink diagnosztikai eszközeit, többek közt a legújabb hazai fejlesztéseket.

7. ábra. Hudacsek Péter
A szakmai találkozó utolsó előadásának köszönhetően az idei évben is részesülhettek egy kis külföldi kitekintésben a résztvevők. Pataki János (8. ábra) a Hidászokért Egyesület és a Pont-Terv Zrt. képviseletében az idei év tavaszán részt vehetett egy kínai tanulmányúton, ahol az ottani hídépítésekből szerezhetett szakmai tapasztalatot. A tanulmányút során Peking–Hszián–Sanghaj érintésével egy közel 2400 km-es utat tettek meg többségében nagy sebességű vonattal, akár 350 km/h sebességgel. Mind a nagy sebességű vasúti hálózat, mind pedig az autópálya-hálózat az elmúlt 10-15 éveben hat-, illetve háromszorosára nőtt. A kínai vasúti hálózat lényegi és jelentős elemei a számtalan vasúti műtárgy, amelyekről több fénykép és videofelvétel is bemutatásra került az előadásban. A nagysebességű-pálya sok helyen 100 km-eken keresztül halad hidakon, így lehetővé téve a megfelelő vonalvezetést és a hidak alatti területek hasznosítását. Az utazás szakmai szempontból kiemelkedő része volt a Sanghaj mellett, a Jangce folyón épülő két műtárgy megtekintése. Mindkét híd a maga nemében, az elkészültét követően világrekordnak számít. A Zhang Jing Gao híd a maga 2300 m-es pilonok közötti nyílásával a világ legnagyobb függőhídja, de egyik parti nyílása is több mint 1200 m. A changtai Jangce-híd a világ legnagyobb ferde kábeles műtárgya lesz a maga 2436 m-es hosszával és a pilonok közötti 1176 m-es nyílásával. Mindkét szerkezet a maga nemében monumentális mérnöki alkotás. A szakmai út részeként a résztvevők betekinthettek a sanghaji Tongji Egyetem építési laborjába is. A laborban olyan vizsgálóberendezések (például a világ egyik legnagyobb, négyelemes rázóasztala, tornádót modellező „szélcsatorna”) találhatók, amik alkalmasak a Kínában napjainkban létesülő grandiózus mérnöki létesítmények tervezéstámogatásához.

8. ábra. Pataki János
A szakmai nap zárásaként – a hagyományoknak megfelelően – a Vasúti Hidak Alapítvány szakmai díjainak átadására került sor. Az alapítvány részéről a díjazottakat Győri Enikő alapítványi titkár méltatta. A díjakat Tóth Axel Roland, az alapítvány kuratóriumának elnöke adta át. A hidászszakmában több évtizede végzett elhivatott munkája elismeréseként, dr. Szepesházi Róbert tanár úr javaslatára, 2023-ban létrehozott Hidász Alap elismerésben Tímár János, a debreceni, illetve Horváth Attila, a pécsi igazgatóság hídvizsgáló szakmunkása, illetve hidász munkavezetője részesült. Az alapítvány ez évi szakmai nívódíját a kuratórium egyhangú szavazással Jung Péternek, a MÁV PM Zrt. Műtárgyfelügyelet pécsi, illetve egykori szombathelyi területi főmérnökének ítélte oda a MÁV KFG Kft.-nél végzett korábbi kivitelezői, majd a Hídosztályon az elmúlt közel tíz évben végzett szakmai munkájáért. Az alapítvány legrangosabb elismerését, a Korány Imre-életműdíjat – szintén egyhangú szavazással – Gyurity Mátyás, az Msc Kft. ügyvezető igazgatója kapta. Az alapítvány Gyurity Mátyás elismerésekor a több évtizedes, reprezentáns műtárgyakat is magában foglaló tervezőmunkája mellett publicisztikai, előadói, valamint a fiatal mérnököket támogató munkáját is figyelembe vette.
Összességében elmondható, hogy a Hidász Szakmai Nap ez évben is sikeresen zárult. A résztvevők színvonalas előadásokat hallhattak, amelyek különböző aspektusokból világították meg a hidászszakmát, sőt annak perifériás szakterületeit. A szakmai nap jelentőségét talán az is jelképezi, hogy azon az idei évben 176 fő vett részt személyen (9. ábra) és 116 fő követte az előadásokat az online térben.

9. ábra. Pillanatkép a szakmai nap szünetéből
A szakmai nap összefoglaló cikke az előadásokon elhangzottak, illetve az ott bemutatott prezentációk alapján készült. A prezentációkat a Vasúti Hidak Alapítvány digitális felületein az érdeklődök számára közzéteszi.
Tarján Ferenc
Fotók: Gyukics Péter
A Vasúti Hidak Alapítvány szervezésében a BME Hidak és Szerkezetek Tanszékének tárgyalójában 2025. április 24-én vasúti hidász nyugdíjas találkozót tartottunk. A rendezvényen 19 fő vett részt. A résztvevőket Tóth Axel Roland, a Vasúti Hidak Alapítvány kuratóriumi elnöke köszöntötte, közöttük a friss nyugdíjas Dobó Gábor Korányi Imre életműdíjas kollégát. Beszámolt a XII. Vasúti Hidász Találkozóról (Herceghalom 2024. november 5-7). A konferencián rekordszámú, 236 fő vett részt, amelyhez a második napon további 60 fő csatlakozott on-line. A rendezvény rangjának elismerését bizonyítja, hogy a Magyar Mérnöki Kamara a második napi részvételt a kamarai tagok éves továbbképzéseként ismerte el. A beszámoló részletei a Sínek Világa 2024. évi 6. számában (30-35. oldal) olvasható.
Duma György az MSc Kft. ny. igazgatója a Déli Összekötő vasúti Duna-híd átépítése tervezésének történetéről tartott ismertetőt, melynek a projekt által elnyert Építőipari Nivódíj adott aktualitást. Az ország legforgalmasabb Duna-hídjának átépítése már a 90-es években szükségessé vált. Az ezzel kapcsolatos terveket dr. Kékedy Pál, Széchenyi díjas építőmérnök készítette el. A tervek készítése során az volt a koncepció, hogy a harmadik hídra elsősorban azért van szükség, mert a leromlott állapotú két meglévő hidat, a forgalom fenntartása mellett, csak így lehet felújítani. Az előadó külön megemlékezett a tervezési, engedélyezési folyamatban aktívan részt vett kollégákról, Forgó Sándorról, dr. Koiss Ivánról, Vörös Józsefről, Evers Antalról, Mátyássy Lászlónéról. Külön kiemelte a MÁV részéről a Duna-híd átépítésével ebben az időszakban aktívan foglalkozó kollégákat: Moldoványi Ildikó, Kiss Józsefné, Puskás György, Káldi István és Sujtó Géza. Forráshiány miatt a döntéshozók az átépítést ekkor még elhalasztották. 2013-ban a híd felülvizsgálata során megállapították, hogy a meglévő szerkezetek felújítása immár nem tekinthető gazdaságos megoldásnak, azok helyett is új felszerkezet szükséges. A 3 új felszerkezetű híd tervezése és kivitelezése ezt követően kapott „zöld utat”. A MÁV Zrt. Híd osztályának vezetői Erdődi László, Virág István és 2017-től Tóth Axel R. sikeresen győzték le az átépítéssel kapcsolatban felmerült nehézségeket.
Győri Enikő területi főmérnök a Budapest-Hegyeshalom vasútvonal Ferencváros-Kelenföld vonalszakasz átépítésével kapcsolatos hídépítésekről tartott előadást. A projekt keretében 5,3 km hosszban támfal, 14 helyszínen hídépítés valósul meg, mely során 2 új vasúti megállóhely, 1 új gyalogos aluljáró és 3 új kerékpáros-gyalogos aluljáró épül. A kivitelezést az V-Híd Építő Zrt. nyerte el és ő készíttette el a Kontúr Csoport Kft.-vel a kiviteli terveket, mint generáltervezővel. Külön kihívást jelent a Közvágóhíd megállóhely állomási és peronfunkciójának kialakítása a vasúti hídra/híd alá integrálva.
Egyes szakaszokon a támfalak – a töltésmegtámasztás mellett – az integrált szerkezetek (zajvédő falak, felsővezeték tartószerkezetek és Nádorkert megállóhelynél a peronlefedés) alátámasztását is biztosítják. Az előadó a jelenlegi kivitelezés állapotáról drónfelvételeket mutatott be. A meglévő acélhidakat (Gubacsi úti, Soroksári úti, Szerémi úti, Fehérvári úti és Bartók Béla úti) át kell építeni, mivel ezen szerkezetek már 80 évesek.
Legeza István ny. mérnök főtanácsos „Hogyan kerültem a vasúti pályáról a hidak alá” c. meghirdetett előadásában Farkas Tibor ny. mérnök főtanácsos ismertette saját szakmai életútját a Széchenyi István Távközlési és Műszaki Főiskolán folytatott tanulmányaitól kezdve, ahol 1971-ben szerezte meg diplomáját. A diploma megszerzése után 2 éves kötelező katonai kiképzésben részesült, tartalékos hadnagy rangot kapott. Mérnöki munkáját a MÁV Józsefvárosi Pályafenntartási Főnökségénél kezdte meg, 1971-ben letette a szakaszmérnöki vizsgát. 1977-től a Budapesti MÁV Igazgatóság II. osztályánál 10 éven át pálya- és hídvonalbiztos, 6 éven keresztül osztályvezető helyettes. Részt vett azon a katonai hadgyakorlaton, ahol a Dunán TS uszályokra szerelt ideiglenes hidat szereltek össze. 1993-2022 között a MÁV Vezérigazgatóság 6. Vasúti Pálya és Hídszakosztály létszámában beruházói munkakörbe került. Megírta a Széchenyi István Főiskola történetét, amelyet a Sínek Világa 2022. évi 6. száma és a Sínek Világa 2023. évi 1. száma tartalmaz. Nyugdíjasként már csak vasúti hidász tevékenységet folytat. Különleges szerkezetek (fordítókorongok, tolópadok, vagonbuktatók) vizsgálatait a Vasúti Hídszabályzat előírásai alapján végezte. Így került a vasúti pályákról a hidak alá. Befejezésként a résztvevőknek Farkas Tibor a nyugdíjba vonulásának alkalmával ajándékba kapott tandemugrás rendkívül izgalmas videóját mutatta be.
Az előadások után a résztvevők egymással beszélgettek és a találkozón közös fotó is készült. A rendezvény Tóth Axel Roland, elnök zárszavával fejeződött be.
Rege Béla
Szeretettel meghívjuk a vasúti hidász szakma nyugdíjasait a 2025. évi nyugdíjas hidász találkozóra, melyet 2025. április 24-én 9:30 – 13:00 óra között rendezünk meg a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (BME) "K" épületében a Hidak és Szerkezetek Tanszék tárgyalójában (cím: 1111 Budapest, Műegyetem rkp. 3-9. Kmf. 85.).
Tervezett program:
- Tóth Axel R. elnök beszámol az Alapítvány és a Műtárgy felügyelet munkájáról
- Győri Enikő MÁV PM Zrt. Műtárgy felügyelet területi főmérnöke „Ferencváros – Kelenföld vonalszakasz átépítése” címmel bemutatja az aktuális vasútépítési munkát
- Tematikus beszélgetés „így lettem vasúti hidász” címmel (a résztvevők visszaemlékezései, anekdotái)
- Kötetlen beszélgetés, közben állófogadás
Részvételi szándékát kérjük jelezze a
Minden kedves Kollégát szeretettel várunk!
Köszönettel és üdvözlettel:
Tóth Axel R.
Az alábbi tárhelyen elérhetők a november 5-7. között megtartott XII. Vasúti Hidász Találkozó előadásanyagai, videófelvételei, valamint a rendezvényen készült fényképfelvételek:
https://drive.google.com/drive/folders/1KA5jwmFLk5z4gb3aLIZeBm5RLs9u_gc2?usp=drive_link
A Találkozó beszámolója a Sínek Világa folyóirat 2024/6. számában (lesz) olvasható.
A Vasúti Hidak Alapítvány 2024. évi fotópályázatának keretében közönségszavazásra is sor kerül, melyen a bíráló bizottság által előzetesen kiválasztott 20 db fénykép vesz részt.
A közönségszavazás időtartama: 2024. szeptember 15. - október 15.
A szavazás lezárásra került.
Ezúton is köszönjük Mindenki részvételét, aki pályázatot nyújtott be vagy leadta szavazatát!
Szeretettel várunk minden kedves Érdeklődőt a XII. Vasúti Hidász Találkozóra!
Helyszín: Herceghalom, Abacus Business & Wellness Hotel
Időpont: 2024. november 5-7.
A tervezett program ITT olvasható.
A 2. napot kamarai szakmai továbbképzésként az MMK Építési, a Közlekedési és a Tartószerkezeti Tagozata elismeri.
A Vasúti Hidak Alapítvány szervezésében a BME Hidak és Szerkezetek Tanszék tárgyalójában 2024. április 24-én a vasúti hidászok nyugdíjas találkozóját tartottuk. A rendezvényen 23 fő vett részt.
A résztvevőket Tóth Axel Roland, az alapítvány kuratóriumi elnöke köszöntötte, majd beszámolt az alapítvány 2023. évi munkájáról (Sínek Világa 2023/6. szám) és a 2024. évi tervekről.
2023-ban alapítványunkat fájdalmas veszteség érte, elhunyt Vörös József (1946–2023) ny. mérnök főtanácsos, a MÁV VIG Vasúti Hídosztályának ny. vezetője, az alapítvány volt kuratóriumi elnöke. 2023. október 19-én Vörös József tiszteletére mintegy 100 fő jelenlétében szakmai búcsúztatáson ismertettük Józsi bácsi kiemelkedő szakmai tevékenységét és emberi értékeit.
A 2024. évi tervek:
- A Vasúttörténeti Parkban lévő kerti vasút kis hídjának felújítása.
- A Vasúttörténeti Parkban lévő hídelemek meghibásodott ismertetőtábláinak cseréje.
- A „MÁV Hídépítési Főnökség története” című könyv összeállítása.
- A XII. Vasúti Hidász Találkozó megszervezése, amelynek helyszíne az Abacus Hotel Herceghalom, időpontja 2024. november 5–7.
- Pályázatok, díjak kiírása.
- Szakmai folyóiratok (Sínek Világa, Vasbetonépítés) támogatása.
A MÁV Zrt. Könyves Kálmán körúti székházának bérlete 2024. május 6-án megszűnik, ezért az alapítvány székhelye is megváltozik.
Szebényi Gergő, a MÁV Zrt. PLI Hídosztály területi főmérnöke „Arccal a vasúti hidak felé” című előadásában részletesen elemezte a vasúti hidak jelenlegi állapotából adódóan a forgalom fenntartásához szükséges üzemeltetői tennivalókat, lehetőségeket. A MÁV Zrt. hálózatán jelenleg 8915 híd található, ezekből 1315 híd van használaton kívül. A hidak 37%-a 1951–1976 között újjáépült, 8%-a az I. világháború előtti időkben létesült. A hidak üzemeltetésének legnagyobb problémái a hidászszakszolgálatban a létszámhiány, a fenntartás területén a forráshiány, továbbá a hidak állapota miatt bevezetett korlátozások. A következőkben részleteket mutatott be a Hídosztály által összeállított Egyedi hídprojekt (EHP) anyagából, amelynek „tűzoltás” jellege van. A 2025–2028-ban mintegy 15,5 milliárd Ft forrásra van szükség. A 2028 utáni években évente 10-12 milliárd Ft forrásigény lenne, amelyekből a tervezéseket és a kritikus állapotú hidak ütemezett felújítását, átépítését lehetne biztosítani. Néhány példa az elmúlt évek kritikus eseteiből:
- Szeghalmi Berettyó-híd: 2016-ban a hídkizárást követően az ártéri felszerkezetek cseréjét végezték el, provizóriumokat építettek be félállandó jelleggel.
- A kiskörei Tisza-híd komplex felújítását 2018-2019-ben elvégezték. Az életmentő beavatkozási munkákkal az üzemeltetési időt 10-15 évvel meghosszabbították. A koros mederhíd másodrendű kereszttartóit kicserélték, az acélszerkezeti részeket korrózióvédelemmel látták el. Új közúti és vasúti pálya épült a híd teljes hosszán, így a munkák eredményeként a 20 km/h sebességkorlátozás lemondásra került.
- A segesdi Rinya-ág-híd elmosás miatti átépítési munkái 2020-2021-ben zajlottak le. A kivitelezési munkákat hat hónapon át teljes vágányzárban, majd öt hónapon keresztül a forgalom fenntartása mellett végezték el, provizórium felszerkezet cölöpalapozású alépítményre történő beépítésével.
- A gyulafirátóti völgyhidak építési éve 1898, az áthidaló szerkezetek erősítése 1938-ban történt. A jelenleg folyamatban lévő beavatkozások elvégzése után a hosszú távon forgalombiztos állapot 2024. év végére várható. Az áthidaló szerkezetet korszerű hegesztett szerkezetre cserélik. A hídműtárgyak műemlék jellege miatt a műemléki hatóságokkal folyamatos egyeztetéseket kell lefolytatni.
- A nyékládházi gyalogos-felüljárón a vasbeton pályalemez korróziós károsodása okozta a felüljáró ideiglenes kizárását, amelyet hidász szakaszi beavatkozással sikerült rövid távon orvosolni. Ugyanakkor öt éven belül át kell építeni vagy fel kell újítani a teljes felüljárót.
- A Gubacsi Duna-ág-híd építése 1980-ban történt. A teherforgalom az elmúlt 12 évben a négyszeresére növekedett. A koros híd leromlott állapota miatt azonban sebesség- és tengelyteher-korlátozást, valamint fokozott felügyeletet vezettek be. Szakértői vizsgálat szerint a hidat 2027 végéig át kell építeni. Jelenleg a fáradási károsodásokat szenvedett hossztartók ideiglenes megerősítését készítik elő sínprovizóriumok beépítésével.
- A Vadász- és Garadna patak hídjai 2014-ben épültek. Ezeknél az első garanciális hibákat 2016-ban állapították meg, amelyek a síndilatációs szerkezetek nem megfelelő elhelyezéséből és a kivitelezési hibákból eredeztethetők. Az elfajult és összetett hibajelenségek okán sebességkorlátozást kellett bevezetni, amelyek felszámolását 2024-ben tervezik, de végleges döntés még nincs.
- A Sényői vízfolyás hídjánál 2018-ban a felszerkezeten hosszirányú, a terméskő falazaton függőleges végigfutó repedést állapítottak meg, amely 40 km/h sebességkorlátozás bevezetését eredményezte. A vizsgálatok alapján a hidat öt éven belül át kell építeni. Befejezésül az előadó további, Budapest körzetében lévő vasbeton hidak károsodásait mutatta be, majd megköszönte a jelenlévők figyelmét.
Legeza István ny. mérnök főtanácsos „Hogyan kerültem a hidászok közelébe” című előadásában saját szakmai életútját mutatta be sok fotóval illusztrálva. A hidászszakmát fizikai munkásként kezdte a Hídépítő Vállalatnál, majd a MÁVTI-nál tervezőként dolgozott 1978-1984 között. A MÁV Vezérigazgatóság Vasúti Hídosztályától területi főmérnökként ment nyugdíjba.
Befejezésül a résztvevők egymás között jó hangulatú, baráti beszélgetéseket folytattak, majd megköszönték az alapítványnak a találkozó szervezését. Tóth Axel Roland megköszönte az előadók munkáját és a nyugdíjas kollégák érdeklődését. A következő nyugdíjastalálkozó előreláthatólag 2025-ben lesz.
Rege Béla

A MÁV Zrt. Vezérigazgatóság költözésével összefüggésben a Vasúti Hidak Alapítvány székhelye megváltozott.
Székhely: 1115 Budapest, Sárbogárdi út 16.
Felhívjuk figyelmüket, hogy a Vasúti Hidak Alapítvány "www.vashid.hu" honlapcíme az Alapítvány új, -és a továbbiakban használandó- www.vha.hu címre változott. A régi cím felkeresése esetén, az új weboldali címünkre kerülnek átirányításra Tisztelt Látogatóink.
Fotópályázat 2024 - Vasúti hidak
A Vasúti Hidak Alapítvány a XII. Vasúti Hidász Találkozóhoz kapcsolódóan vasúti hidakat ábrázoló fotópályázatot hirdet – a forgalomban lévő és megszüntetett vasúti hídjaink történetének megismerése és dokumentálása céljából – az alábbi kategóriákban:
I. Épülő vagy bontás alatt álló vasúti hidak
II. Meglévő (üzemelő, felhagyott) vasúti hidak
III. Műemléki (vagy helyi védettségű) vasúti hidak
A pályázat nyitott, életkortól, lakóhelytől, foglalkozástól függetlenül bárki pályázhat, aki elfogadja a pályázat szabályait és a kiírásnak megfelelően vesz részt a pályázaton.
A pályázaton csak digitális fényképezőgéppel készült, kizárólag saját színes, vagy fekete-fehér felvételekkel lehet részt venni. Pályázni 3 kategóriában lehet. Egy szerző kategóriánként maximum 2 képpel (azaz összesen 6 db) nevezhet. A képeket digitális formátumban kell elküldeni az alábbi paraméterekkel:
- eredeti fájlméret: tetszőleges
- beküldendő fájlméret:max. 10 MB
- fájl típusa: JPG
- fájl elnevezése: kategória_jelige_képcím_datum.jpg (pl. I_ortotrop_pinka_180414.jpg).
A pályaművek kizárólag digitális formában, a megadott szerverre történő feltöltés útján adhatók be, az oldalon történt pályázati regisztráció során. A szerző, a nevezési lap kitöltésével a fotók nyilvánosságra hozatalához is hozzájárul.
A pártatlan elbírálás érdekében nagyon fontos, hogy a kép – a pályázó által választott – jeligés legyen, de a híd azonosítása érdekében viszont szükséges annak megnevezése, valamint a képkészítés időpontjának megadása. A képen és a fájlnévben semmilyen jelzés (pl. vízjel) nem szerepelhet, amely utal a pályázóra.
A díjazott és kiállított képek mérete max. A3 (420 x 297 mm) álló, vagy fekvő formátum, ezért kérjük a képeket ennek az aránynak megfelelő méretre szerkeszteni.
További, a pályázattal kapcsolatos információk ITT olvashatók.
A pályázni csak online lehet és az alábbi elérhetőségen: Lezárva
Várjuk a pályaműveket!
Kérjük, idén se felejtse el személyi jövedelemadójának civil 1%-át felajánlani.
A Vasúti Hidak Alapítvány köszönetet mond azoknak a tagtársaknak, támogatóknak és szimpatizánsoknak, akik a 2022 évi személyi jövedelemadójuk 1%-át Alapítványunknak 2023 rendelkező évben felajánlották.
A 2022. évi SZJA 1%-ából a NAV átutalt 110 259.- Ft-ot, amit a hatályos jogszabályoknak megfelelően használtunk fel. Ebből fedeztük a Vasúti Hidak Alapítvány működési költségeinek egy részét. A befolyt összeg részben fedezetet nyújt az Alapítvány főbb tevékenységeinek fenntartható végzésére.
Alapítványunk 2024 évben is köszönettel fogadja a 2023 évi SZJA 1%-ának felajánlásával megtisztelő támogatásaikat. Amennyiben egyetért céljainkkal, kérjük, segítse személyi jövedelemadója 1%-val Alapítványunk munkáját, melyet adóbevallásával együtt, vagy külön postai úton az innen letölthető rendelkező nyilatkozat kitöltésével, vagy a NAV által készített egyszerűsített adóbevallásával elektronikusan is megtehet.
Felajánlásuk egyben az Alapítvány tevékenységének közvetlen elismerése, mellyel megerősítenek bennünket abban, hogy amit teszünk, az Önök szerint is fontos.
adószámunk: 18456877-2-42
Köszönettel:
a Vasúti Hidak Alapítványa
Minden kedves Kollégát szeretettel várunk a 2024. évi nyugdíjas hidász találkozóra,
melyet 2024. április 24-én 9:30 – 13:00 óra között rendezünk meg a
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (BME) K épületében
cím: 1111 Budapest, Műegyetem rkp. 3-9. Kmf. 85.
Hidak és Szerkezetek Tanszék tárgyalója
Kérjük, értesítse ismerőseit!
Kérjük továbbá, hogy részvételi szándékát jelezze a
Tervezett program:
Tóth Axel R. elnök
beszámol az Alapítvány munkájáról, a folyamatban lévő és
tervezett hídépítésekről.
Szebényi Gergő MÁV Zrt. Híd osztály területi főmérnöke
„Arccal a vasúti hidak felé” címmel bemutatja az üzemeltetésben alkalmazott túlélési stratégiákat
Kötetlen beszélgetés, fényképes vetítés, közben állófogadás
10:30 – 13:00 között
Az alábbi tárhelyen elérhetők a november 8-án megtartott, 2023. évi vasúti Hidász Szakmai Nap előadásanyagai, videófelvételei, valamint a rendezvényen készült fényképfelvételek:




