
A Vasúti Hidak Alapítvány szervezésében a BME Hidak és Szerkezetek Tanszékének tárgyalójában 2025. április 24-én vasúti hidász nyugdíjas találkozót tartottunk. A rendezvényen 19 fő vett részt. A résztvevőket Tóth Axel Roland, a Vasúti Hidak Alapítvány kuratóriumi elnöke köszöntötte, közöttük a friss nyugdíjas Dobó Gábor Korányi Imre életműdíjas kollégát. Beszámolt a XII. Vasúti Hidász Találkozóról (Herceghalom 2024. november 5-7). A konferencián rekordszámú, 236 fő vett részt, amelyhez a második napon további 60 fő csatlakozott on-line. A rendezvény rangjának elismerését bizonyítja, hogy a Magyar Mérnöki Kamara a második napi részvételt a kamarai tagok éves továbbképzéseként ismerte el. A beszámoló részletei a Sínek Világa 2024. évi 6. számában (30-35. oldal) olvasható.
Duma György az MSc Kft. ny. igazgatója a Déli Összekötő vasúti Duna-híd átépítése tervezésének történetéről tartott ismertetőt, melynek a projekt által elnyert Építőipari Nivódíj adott aktualitást. Az ország legforgalmasabb Duna-hídjának átépítése már a 90-es években szükségessé vált. Az ezzel kapcsolatos terveket dr. Kékedy Pál, Széchenyi díjas építőmérnök készítette el. A tervek készítése során az volt a koncepció, hogy a harmadik hídra elsősorban azért van szükség, mert a leromlott állapotú két meglévő hidat, a forgalom fenntartása mellett, csak így lehet felújítani. Az előadó külön megemlékezett a tervezési, engedélyezési folyamatban aktívan részt vett kollégákról, Forgó Sándorról, dr. Koiss Ivánról, Vörös Józsefről, Evers Antalról, Mátyássy Lászlónéról. Külön kiemelte a MÁV részéről a Duna-híd átépítésével ebben az időszakban aktívan foglalkozó kollégákat: Moldoványi Ildikó, Kiss Józsefné, Puskás György, Káldi István és Sujtó Géza. Forráshiány miatt a döntéshozók az átépítést ekkor még elhalasztották. 2013-ban a híd felülvizsgálata során megállapították, hogy a meglévő szerkezetek felújítása immár nem tekinthető gazdaságos megoldásnak, azok helyett is új felszerkezet szükséges. A 3 új felszerkezetű híd tervezése és kivitelezése ezt követően kapott „zöld utat”. A MÁV Zrt. Híd osztályának vezetői Erdődi László, Virág István és 2017-től Tóth Axel R. sikeresen győzték le az átépítéssel kapcsolatban felmerült nehézségeket.
Győri Enikő területi főmérnök a Budapest-Hegyeshalom vasútvonal Ferencváros-Kelenföld vonalszakasz átépítésével kapcsolatos hídépítésekről tartott előadást. A projekt keretében 5,3 km hosszban támfal, 14 helyszínen hídépítés valósul meg, mely során 2 új vasúti megállóhely, 1 új gyalogos aluljáró és 3 új kerékpáros-gyalogos aluljáró épül. A kivitelezést az V-Híd Építő Zrt. nyerte el és ő készíttette el a Kontúr Csoport Kft.-vel a kiviteli terveket, mint generáltervezővel. Külön kihívást jelent a Közvágóhíd megállóhely állomási és peronfunkciójának kialakítása a vasúti hídra/híd alá integrálva.
Egyes szakaszokon a támfalak – a töltésmegtámasztás mellett – az integrált szerkezetek (zajvédő falak, felsővezeték tartószerkezetek és Nádorkert megállóhelynél a peronlefedés) alátámasztását is biztosítják. Az előadó a jelenlegi kivitelezés állapotáról drónfelvételeket mutatott be. A meglévő acélhidakat (Gubacsi úti, Soroksári úti, Szerémi úti, Fehérvári úti és Bartók Béla úti) át kell építeni, mivel ezen szerkezetek már 80 évesek.
Legeza István ny. mérnök főtanácsos „Hogyan kerültem a vasúti pályáról a hidak alá” c. meghirdetett előadásában Farkas Tibor ny. mérnök főtanácsos ismertette saját szakmai életútját a Széchenyi István Távközlési és Műszaki Főiskolán folytatott tanulmányaitól kezdve, ahol 1971-ben szerezte meg diplomáját. A diploma megszerzése után 2 éves kötelező katonai kiképzésben részesült, tartalékos hadnagy rangot kapott. Mérnöki munkáját a MÁV Józsefvárosi Pályafenntartási Főnökségénél kezdte meg, 1971-ben letette a szakaszmérnöki vizsgát. 1977-től a Budapesti MÁV Igazgatóság II. osztályánál 10 éven át pálya- és hídvonalbiztos, 6 éven keresztül osztályvezető helyettes. Részt vett azon a katonai hadgyakorlaton, ahol a Dunán TS uszályokra szerelt ideiglenes hidat szereltek össze. 1993-2022 között a MÁV Vezérigazgatóság 6. Vasúti Pálya és Hídszakosztály létszámában beruházói munkakörbe került. Megírta a Széchenyi István Főiskola történetét, amelyet a Sínek Világa 2022. évi 6. száma és a Sínek Világa 2023. évi 1. száma tartalmaz. Nyugdíjasként már csak vasúti hidász tevékenységet folytat. Különleges szerkezetek (fordítókorongok, tolópadok, vagonbuktatók) vizsgálatait a Vasúti Hídszabályzat előírásai alapján végezte. Így került a vasúti pályákról a hidak alá. Befejezésként a résztvevőknek Farkas Tibor a nyugdíjba vonulásának alkalmával ajándékba kapott tandemugrás rendkívül izgalmas videóját mutatta be.
Az előadások után a résztvevők egymással beszélgettek és a találkozón közös fotó is készült. A rendezvény Tóth Axel Roland, elnök zárszavával fejeződött be.
Rege Béla

Szeretettel meghívjuk a vasúti hidász szakma nyugdíjasait a 2025. évi nyugdíjas hidász találkozóra, melyet 2025. április 24-én 9:30 – 13:00 óra között rendezünk meg a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (BME) "K" épületében a Hidak és Szerkezetek Tanszék tárgyalójában (cím: 1111 Budapest, Műegyetem rkp. 3-9. Kmf. 85.).
Tervezett program:
- Tóth Axel R. elnök beszámol az Alapítvány és a Műtárgy felügyelet munkájáról
- Győri Enikő MÁV PM Zrt. Műtárgy felügyelet területi főmérnöke „Ferencváros – Kelenföld vonalszakasz átépítése” címmel bemutatja az aktuális vasútépítési munkát
- Tematikus beszélgetés „így lettem vasúti hidász” címmel (a résztvevők visszaemlékezései, anekdotái)
- Kötetlen beszélgetés, közben állófogadás
Részvételi szándékát kérjük jelezze a
Minden kedves Kollégát szeretettel várunk!
Köszönettel és üdvözlettel:
Tóth Axel R.

Az alábbi tárhelyen elérhetők a november 5-7. között megtartott XII. Vasúti Hidász Találkozó előadásanyagai, videófelvételei, valamint a rendezvényen készült fényképfelvételek:
https://drive.google.com/drive/folders/1KA5jwmFLk5z4gb3aLIZeBm5RLs9u_gc2?usp=drive_link
A Találkozó beszámolója a Sínek Világa folyóirat 2024/6. számában (lesz) olvasható.

A Vasúti Hidak Alapítvány 2024. évi fotópályázatának keretében közönségszavazásra is sor kerül, melyen a bíráló bizottság által előzetesen kiválasztott 20 db fénykép vesz részt.
A közönségszavazás időtartama: 2024. szeptember 15. - október 15.
A szavazás lezárásra került.
Ezúton is köszönjük Mindenki részvételét, aki pályázatot nyújtott be vagy leadta szavazatát!

Szeretettel várunk minden kedves Érdeklődőt a XII. Vasúti Hidász Találkozóra!
Helyszín: Herceghalom, Abacus Business & Wellness Hotel
Időpont: 2024. november 5-7.
A tervezett program ITT olvasható.
A 2. napot kamarai szakmai továbbképzésként az MMK Építési, a Közlekedési és a Tartószerkezeti Tagozata elismeri.

A Vasúti Hidak Alapítvány szervezésében a BME Hidak és Szerkezetek Tanszék tárgyalójában 2024. április 24-én a vasúti hidászok nyugdíjas találkozóját tartottuk. A rendezvényen 23 fő vett részt.
A résztvevőket Tóth Axel Roland, az alapítvány kuratóriumi elnöke köszöntötte, majd beszámolt az alapítvány 2023. évi munkájáról (Sínek Világa 2023/6. szám) és a 2024. évi tervekről.
2023-ban alapítványunkat fájdalmas veszteség érte, elhunyt Vörös József (1946–2023) ny. mérnök főtanácsos, a MÁV VIG Vasúti Hídosztályának ny. vezetője, az alapítvány volt kuratóriumi elnöke. 2023. október 19-én Vörös József tiszteletére mintegy 100 fő jelenlétében szakmai búcsúztatáson ismertettük Józsi bácsi kiemelkedő szakmai tevékenységét és emberi értékeit.
A 2024. évi tervek:
- A Vasúttörténeti Parkban lévő kerti vasút kis hídjának felújítása.
- A Vasúttörténeti Parkban lévő hídelemek meghibásodott ismertetőtábláinak cseréje.
- A „MÁV Hídépítési Főnökség története” című könyv összeállítása.
- A XII. Vasúti Hidász Találkozó megszervezése, amelynek helyszíne az Abacus Hotel Herceghalom, időpontja 2024. november 5–7.
- Pályázatok, díjak kiírása.
- Szakmai folyóiratok (Sínek Világa, Vasbetonépítés) támogatása.
A MÁV Zrt. Könyves Kálmán körúti székházának bérlete 2024. május 6-án megszűnik, ezért az alapítvány székhelye is megváltozik.
Szebényi Gergő, a MÁV Zrt. PLI Hídosztály területi főmérnöke „Arccal a vasúti hidak felé” című előadásában részletesen elemezte a vasúti hidak jelenlegi állapotából adódóan a forgalom fenntartásához szükséges üzemeltetői tennivalókat, lehetőségeket. A MÁV Zrt. hálózatán jelenleg 8915 híd található, ezekből 1315 híd van használaton kívül. A hidak 37%-a 1951–1976 között újjáépült, 8%-a az I. világháború előtti időkben létesült. A hidak üzemeltetésének legnagyobb problémái a hidászszakszolgálatban a létszámhiány, a fenntartás területén a forráshiány, továbbá a hidak állapota miatt bevezetett korlátozások. A következőkben részleteket mutatott be a Hídosztály által összeállított Egyedi hídprojekt (EHP) anyagából, amelynek „tűzoltás” jellege van. A 2025–2028-ban mintegy 15,5 milliárd Ft forrásra van szükség. A 2028 utáni években évente 10-12 milliárd Ft forrásigény lenne, amelyekből a tervezéseket és a kritikus állapotú hidak ütemezett felújítását, átépítését lehetne biztosítani. Néhány példa az elmúlt évek kritikus eseteiből:
- Szeghalmi Berettyó-híd: 2016-ban a hídkizárást követően az ártéri felszerkezetek cseréjét végezték el, provizóriumokat építettek be félállandó jelleggel.
- A kiskörei Tisza-híd komplex felújítását 2018-2019-ben elvégezték. Az életmentő beavatkozási munkákkal az üzemeltetési időt 10-15 évvel meghosszabbították. A koros mederhíd másodrendű kereszttartóit kicserélték, az acélszerkezeti részeket korrózióvédelemmel látták el. Új közúti és vasúti pálya épült a híd teljes hosszán, így a munkák eredményeként a 20 km/h sebességkorlátozás lemondásra került.
- A segesdi Rinya-ág-híd elmosás miatti átépítési munkái 2020-2021-ben zajlottak le. A kivitelezési munkákat hat hónapon át teljes vágányzárban, majd öt hónapon keresztül a forgalom fenntartása mellett végezték el, provizórium felszerkezet cölöpalapozású alépítményre történő beépítésével.
- A gyulafirátóti völgyhidak építési éve 1898, az áthidaló szerkezetek erősítése 1938-ban történt. A jelenleg folyamatban lévő beavatkozások elvégzése után a hosszú távon forgalombiztos állapot 2024. év végére várható. Az áthidaló szerkezetet korszerű hegesztett szerkezetre cserélik. A hídműtárgyak műemlék jellege miatt a műemléki hatóságokkal folyamatos egyeztetéseket kell lefolytatni.
- A nyékládházi gyalogos-felüljárón a vasbeton pályalemez korróziós károsodása okozta a felüljáró ideiglenes kizárását, amelyet hidász szakaszi beavatkozással sikerült rövid távon orvosolni. Ugyanakkor öt éven belül át kell építeni vagy fel kell újítani a teljes felüljárót.
- A Gubacsi Duna-ág-híd építése 1980-ban történt. A teherforgalom az elmúlt 12 évben a négyszeresére növekedett. A koros híd leromlott állapota miatt azonban sebesség- és tengelyteher-korlátozást, valamint fokozott felügyeletet vezettek be. Szakértői vizsgálat szerint a hidat 2027 végéig át kell építeni. Jelenleg a fáradási károsodásokat szenvedett hossztartók ideiglenes megerősítését készítik elő sínprovizóriumok beépítésével.
- A Vadász- és Garadna patak hídjai 2014-ben épültek. Ezeknél az első garanciális hibákat 2016-ban állapították meg, amelyek a síndilatációs szerkezetek nem megfelelő elhelyezéséből és a kivitelezési hibákból eredeztethetők. Az elfajult és összetett hibajelenségek okán sebességkorlátozást kellett bevezetni, amelyek felszámolását 2024-ben tervezik, de végleges döntés még nincs.
- A Sényői vízfolyás hídjánál 2018-ban a felszerkezeten hosszirányú, a terméskő falazaton függőleges végigfutó repedést állapítottak meg, amely 40 km/h sebességkorlátozás bevezetését eredményezte. A vizsgálatok alapján a hidat öt éven belül át kell építeni. Befejezésül az előadó további, Budapest körzetében lévő vasbeton hidak károsodásait mutatta be, majd megköszönte a jelenlévők figyelmét.
Legeza István ny. mérnök főtanácsos „Hogyan kerültem a hidászok közelébe” című előadásában saját szakmai életútját mutatta be sok fotóval illusztrálva. A hidászszakmát fizikai munkásként kezdte a Hídépítő Vállalatnál, majd a MÁVTI-nál tervezőként dolgozott 1978-1984 között. A MÁV Vezérigazgatóság Vasúti Hídosztályától területi főmérnökként ment nyugdíjba.
Befejezésül a résztvevők egymás között jó hangulatú, baráti beszélgetéseket folytattak, majd megköszönték az alapítványnak a találkozó szervezését. Tóth Axel Roland megköszönte az előadók munkáját és a nyugdíjas kollégák érdeklődését. A következő nyugdíjastalálkozó előreláthatólag 2025-ben lesz.
Rege Béla

A MÁV Zrt. Vezérigazgatóság költözésével összefüggésben a Vasúti Hidak Alapítvány székhelye megváltozott.
Székhely: 1115 Budapest, Sárbogárdi út 16.

Felhívjuk figyelmüket, hogy a Vasúti Hidak Alapítvány "www.vashid.hu" honlapcíme az Alapítvány új, -és a továbbiakban használandó- www.vha.hu címre változott. A régi cím felkeresése esetén, az új weboldali címünkre kerülnek átirányításra Tisztelt Látogatóink.

Fotópályázat 2024 - Vasúti hidak
A Vasúti Hidak Alapítvány a XII. Vasúti Hidász Találkozóhoz kapcsolódóan vasúti hidakat ábrázoló fotópályázatot hirdet – a forgalomban lévő és megszüntetett vasúti hídjaink történetének megismerése és dokumentálása céljából – az alábbi kategóriákban:
I. Épülő vagy bontás alatt álló vasúti hidak
II. Meglévő (üzemelő, felhagyott) vasúti hidak
III. Műemléki (vagy helyi védettségű) vasúti hidak
A pályázat nyitott, életkortól, lakóhelytől, foglalkozástól függetlenül bárki pályázhat, aki elfogadja a pályázat szabályait és a kiírásnak megfelelően vesz részt a pályázaton.
A pályázaton csak digitális fényképezőgéppel készült, kizárólag saját színes, vagy fekete-fehér felvételekkel lehet részt venni. Pályázni 3 kategóriában lehet. Egy szerző kategóriánként maximum 2 képpel (azaz összesen 6 db) nevezhet. A képeket digitális formátumban kell elküldeni az alábbi paraméterekkel:
- eredeti fájlméret: tetszőleges
- beküldendő fájlméret:max. 10 MB
- fájl típusa: JPG
- fájl elnevezése: kategória_jelige_képcím_datum.jpg (pl. I_ortotrop_pinka_180414.jpg).
A pályaművek kizárólag digitális formában, a megadott szerverre történő feltöltés útján adhatók be, az oldalon történt pályázati regisztráció során. A szerző, a nevezési lap kitöltésével a fotók nyilvánosságra hozatalához is hozzájárul.
A pártatlan elbírálás érdekében nagyon fontos, hogy a kép – a pályázó által választott – jeligés legyen, de a híd azonosítása érdekében viszont szükséges annak megnevezése, valamint a képkészítés időpontjának megadása. A képen és a fájlnévben semmilyen jelzés (pl. vízjel) nem szerepelhet, amely utal a pályázóra.
A díjazott és kiállított képek mérete max. A3 (420 x 297 mm) álló, vagy fekvő formátum, ezért kérjük a képeket ennek az aránynak megfelelő méretre szerkeszteni.
További, a pályázattal kapcsolatos információk ITT olvashatók.
A pályázni csak online lehet és az alábbi elérhetőségen: Lezárva
Várjuk a pályaműveket!

Kérjük, idén se felejtse el személyi jövedelemadójának civil 1%-át felajánlani.
A Vasúti Hidak Alapítvány köszönetet mond azoknak a tagtársaknak, támogatóknak és szimpatizánsoknak, akik a 2022 évi személyi jövedelemadójuk 1%-át Alapítványunknak 2023 rendelkező évben felajánlották.
A 2022. évi SZJA 1%-ából a NAV átutalt 110 259.- Ft-ot, amit a hatályos jogszabályoknak megfelelően használtunk fel. Ebből fedeztük a Vasúti Hidak Alapítvány működési költségeinek egy részét. A befolyt összeg részben fedezetet nyújt az Alapítvány főbb tevékenységeinek fenntartható végzésére.
Alapítványunk 2024 évben is köszönettel fogadja a 2023 évi SZJA 1%-ának felajánlásával megtisztelő támogatásaikat. Amennyiben egyetért céljainkkal, kérjük, segítse személyi jövedelemadója 1%-val Alapítványunk munkáját, melyet adóbevallásával együtt, vagy külön postai úton az innen letölthető rendelkező nyilatkozat kitöltésével, vagy a NAV által készített egyszerűsített adóbevallásával elektronikusan is megtehet.
Felajánlásuk egyben az Alapítvány tevékenységének közvetlen elismerése, mellyel megerősítenek bennünket abban, hogy amit teszünk, az Önök szerint is fontos.
adószámunk: 18456877-2-42
Köszönettel:
a Vasúti Hidak Alapítványa

Minden kedves Kollégát szeretettel várunk a 2024. évi nyugdíjas hidász találkozóra,
melyet 2024. április 24-én 9:30 – 13:00 óra között rendezünk meg a
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (BME) K épületében
cím: 1111 Budapest, Műegyetem rkp. 3-9. Kmf. 85.
Hidak és Szerkezetek Tanszék tárgyalója
Kérjük, értesítse ismerőseit!
Kérjük továbbá, hogy részvételi szándékát jelezze a
Tervezett program:
Tóth Axel R. elnök
beszámol az Alapítvány munkájáról, a folyamatban lévő és
tervezett hídépítésekről.
Szebényi Gergő MÁV Zrt. Híd osztály területi főmérnöke
„Arccal a vasúti hidak felé” címmel bemutatja az üzemeltetésben alkalmazott túlélési stratégiákat
Kötetlen beszélgetés, fényképes vetítés, közben állófogadás
10:30 – 13:00 között

Az alábbi tárhelyen elérhetők a november 8-án megtartott, 2023. évi vasúti Hidász Szakmai Nap előadásanyagai, videófelvételei, valamint a rendezvényen készült fényképfelvételek:

Vörös József (1946-2023) szakmai megemlékezésének fotói (2023. október 19.)